dinsdag 5 maart 2013

Als het over dood of leven gaat...

Ik heb het de afgelopen dagen al drie keer meegemaakt: een goede kennis is overleden.
Drie keer plotseling, drie keer onverwacht, drie keer een mokerslag voor de familie.

Dat brengt je even weer met beide benen op de grond. Waar maak je je druk over?


Lente


Het is inmiddels lente buiten: het begin van nieuw leven. De warmste lentedag sinds de metingen. Vogels in onze tuin zijn druk bezig met het bouwen van nesten. Alles wordt in het werk gesteld om de vernieuwing van de natuur mogelijk te maken.
Dezelfde tijd zijn familieleden druk bezig met het voorbereiden van begrafenissen en crematies. Druk bezig met het afscheid, druk bezig met loslaten.
Tijdens de periode van nieuw leven, komt de klap van leven dat verloren gaat, hard aan.

Het is ineens dat ik me niet meer druk maak over waar ik me normaal druk over maak. Ik weet het: het is maar tijdelijk. Volgende week ben ik waarschijnlijk gewoon weer aan het schrijven over getrut en gezwabber in de marge.

foto: 'San Marino subterranean III' - i k o via Compfight cc


Tot die tijd denk ik na over wat ik doe als het over dood of leven gaat.
Als het over dood of leven gaat, maak ik me even niet druk over hoe andere over mij denken.
Als het over dood of leven gaat, interesseert het me even niet of er iemand is die mijn blogje leest.
Als het over dood of leven gaat, is internet maar een stapeltje onbelangrijke nullen en enen.
Als het over dood of leven gaat, stelt wat je altijd belangrijk vond eigenlijk niet veel voor.

Als het over dood of leven gaat, is maar één ding belangrijk: heb je uit het leven gehaald wat eruit te halen is? Voor jezelf en voor jouw omgeving? Voor jouw gezin, jouw straat, jouw buurt, stad en maatschappij?
En dan niet door het typen van blogjes;  nee, met daadwerkelijke actie.

Als het over dood of leven gaat, doe je dan nog steeds wat je nu doet?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten