woensdag 20 februari 2013

Google gebruikt ReCAPTCHA om huisnummers te ontcijferen

Ik heb even getwijfeld of ik wel deze blogpost zou gaan maken.
Eigenlijk is dit al heel erg oud nieuws (maart 2012 ongeveer), maar op Twitter is er niet zo heel veel over terug te vinden en in de Nederlandstalige nieuwsrubrieken en blogs nog minder.

Dus zoals de titel al zegt: Google gebruikt ReCAPTCHA om huisnummers te ontcijferen.

Wat is ReCAPTCHA?

CAPTCHA is een afkorting voor 'Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart'.
Heel kort: het is een stukje software dat een poging doet om computers te onderscheiden van mensen. Geef een bezoeker twee onduidelijke afbeeldingen en laat hem die overtypen. Van één afbeelding weet de software het antwoord al (het controlewoord), van de andere moet de oplossing worden ingetypt.

Tot voor kort werd ReCAPTCHA gebruikt ten behoeve van het digitaliseren van boeken. Onleesbare tekstgedeelten werden aan enkele gebruikers getoond, en de oplossing met de meeste stemmen was de winnaar.
Voor het digitaliseren van boeken een prima oplossing en iedereen is hiermee geholpen.

foto: 'uitsnedes van schermafdrukken'

Gratis puzzeldrones

Maar nu! Vanaf maart 2012 ongeveer verschijnen er geen woorden meer in de te raden afbeelding, maar huisnummers. Dit zijn gedeelten van afbeeldingen uit Google Streetview. Die worden in combinatie met reCAPTCHA gebruikt om de positiebepaling van Google Maps te verbeteren.
Jij en ik mogen als gebruiker daarbij helpen. Gratis en voor niets.

Als makke schapen vullen we de nummertjes in, want we willen verder! Onze beloning krijgen we niet van Google, maar van het scherm dat achter de ReCAPTCHA op ons wacht. Kwijlend als het hondje van meneer Pavlov, gretig als de eekhoorn Scrat en zijn eikeltje uit Ice Age.

Zo doe ik precies waar ik altijd bang voor ben geweest: ik word vrijwillig commercieel ingeschakeld. Zonder dat ik het in eerste instantie door heb, zonder dat ik er veel keuze in heb. En daar baal ik van...

O ja, hoor ik nog iemand 'privacy' roepen of niet?

Links







Geen opmerkingen:

Een reactie posten