maandag 25 februari 2013

Interactief? Volgens mij nog lang niet.

Ik heb sinds een paar maanden een smartphone. Eindelijk doe ik ook mee.

We zijn thuis niet van die trendsetters. Trendvolgers zijn we ook niet trouwens, want we lopen meestal twee jaar achter. Zo waren wij volgens mij het laatste huis in Nederland waar een videorecorder naar binnen werd gereden. We hebben ook nog steeds zo'n vierkant 70cm diagonaal kamervullend beeldkanon van Philips. Inderdaad, destijds vast te duur gekocht en nee, niet geclaimd: het was toen een uitverkoopje.

Mijn dochters roepen al een lange tijd om modernisering van ons beeldvermaakassortiment.
De beelden van de Wii zien er niet echt jippie uit, films kijken doe je ineens op brievenbusformaat door de grote zwarte balken onder en boven en analoog televisie kijken is toch ook niet meer van deze tijd?
Maar ja, wij zijn nog een beetje van het oude stempel: waarom iets weggooien als het nog werkt? Het geld groeit ons niet op de rug en de dames willen ook op schoolkamp, een scooter, een nieuwe mobiel (want deze is al 1 jaar oud) en die-kei-hoge-hakken-uit-de-reclame.
We bewaren de wensen wel even tot een later tijdstip. En dan nog maar hopen dat we nog weten wat we toen ook al weer zo leuk vonden en waar het te koop was, want af en toe duizelt het ons door al die wensenlijstjes.

foto: 'desire' - MarioMancuso via Compfight cc/td>


Eigenlijk zou je een soort Evernote moeten hebben voor je televisie. En dan niet via een tweede scherm, maar gewoon vanuit mijn luie stoel. Even en swipe-beweging naar de televisie toe en de reclame wordt opgeslagen. Op mijn eigen account natuurlijk, want mijn super-intelligente tv weet dat ik het ben. En misschien is er dan nog veel meer mogelijk dan alleen maar het opslaan van een reclame-item.

De eerste stappen naar interactieve reclame zijn al in oktober 2012 gemaakt door Ster Extra. Een app die laat weten dat je extra's kunt bekijken tijdens een commercial.
Maar ja, dan moet ik nog op de bank gaan zitten met een extra schermpje. Laat ik daar nou geen zin in hebben! Over niet al te lange tijd staat er zo'n plat mega-scherm in mijn woonkamer (we lopen tegen de technische levensduur van ons huidig apparaat aan). Dan ga je toch niet zitten tobben op zo'n tabletje?
Daarnaast is het nog steeds eenrichtingsverkeer. Ik moet een apparaat aanzetten en daarna wordt er iets naar mij toe gestuurd. Interactiviteitsniveau: nul, zero, zip, niks, nada, noppes.


Smartfactor

Nee, we zijn er nog niet voor wat betreft dat interactieve. Misschien moet eerst het apparaat eerst zelf wat 'smarter' worden voordat de reclamewereld het volledige potentieel op de consument kan loslaten. Nu is nog één op de vier televisies een Smart TV. Als dat aantal hoger wordt en de 'smartfactor' hoger wordt, zie ik wel meer mogelijkheden.

En mijn dochters ook vrees ik...


Links


Geen opmerkingen:

Een reactie posten